پیوند ها
نام فایل : عرفان
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 20
حجم : 94 کیلوبایت
عرفان
تصوف و عرفان يک مفهوم کلي و عام است که بر مصاديق گوناگوني اطلاق شده است. بنا براين در تعريف عرفان و همچنين در رد و قبول آن نبايد از خصوصيات مصاديق غفلت کرده و مبناي کار را اين مفهوم کلي و عام قرار داد. تعاريف عرفا نيز از عرفان متعدد است. زيرا عرفا در تعريف عرفان و مسائل مربوط به آن همانند توحيد،فنا،عشق ومحبت،فقر، اخلاص و رضا، در مواردي موقعيت خاص مخاطب را در نظر گرفته اند_ مثلا˝در برابر جاه طلبان،بر ذم جاه تأکيد کرده اند و در برابر مال دوستان،بر ذم مال .
گاه با اسيران لذايذ حسي سخن داشته اند و زماني با گرفتاران علايق خيالي و نفساني_ لذا ممکن است در پاسخ يک سؤال بيانات گوناگوني داشته باشند. در مواردي بر اساس موقعيت معرفتي و سلوکي خود سخن گفته اند که طبعا˝سخنان مقام رضا فرق خواهد داشت. حتي يک نفر در حال سکر چيزي مي گويد که در حال صحو انکار مي کند. نکته ي ديگر اينکه عرفاي دوره هاي اوّ ليه با اصلاحات رسمي و عناوين اساسي و فن و روش تعريف که بعدها در مراحل مختلف سير و عرفان پديد آمد آشنايي چنداني نداشتند.همچنين اظهارات افراد بر اساس اينکه در چه مرحله اي از مراحل سير تکاملي تصوف قرار دارند،در همه ي زمانها مختلف خواهد بود
از ابو محمد جريري پرسيدندتصوف چيست؟ گفت:
«الدخول في کل خلق سنّي، و الخروج عن کل خلق دنّي.»
اينک نمونه هايي از اين تعاريف:
ذوالنون مصري درباره ي صوفيان مي گويد :«مردماني که خداي را بر همه چيز بگزينند و خداي، ايشان را بر همه بگزيند»و جنيد مي گويد:«تصوف صافي کردن دل است از مراجعت خلقت و مفارقت از اخلاق طبيعت و فرو ميراندن صفات بشريت و دور بودن از دواعي نفساني و فرود آمدن بر صفات روحاني و بلند شدن به علوم حقيقي و به کار داشتن آنچه اولي تر است الي الأبدو خير خواهي به همه ي امت و وفا به جاي آوردن بر حقيقت و متابعت پيغمبر کردن در شريعت. » و ابئ السعيد ابوالخير تصوف را عبارت از آن مي داندکه :«آنچه در سر داري بنهي و آنچه در کف داري بدهي و آنچه بر تو آيد نجهي. » از ابن عطا پرسيدند که ابتد و انتهاي تصوف چيست؟ گفت:«ابتدايش معرفت است و انتهايش توحيد. » ابو محمد رويم گويد:
«توحيد حقيقي(که هدف تصوف است)آن است که فاني شوي در ولاي او،از وفاي خود و در وفاي او از جفاي خود ،تا فاني شوي کل به کل. » سهروردي مي گويد:«اقوال مشايخ _ قدس الله ارواحهم_در معني تصوف، افزون آيد بر هزار قول، که نوشتن آن دشوار باشد، اما اين اختلاف در لفظ باشد و نه در معني.» و سپس مي افزايد که «صوفي آن باشد که دايم سعي کند در تزکيه ي نفس و تصفيه ي دل و تجله ي روح. »
ابن سينا به عنوان يک فيلسوف مشايي، در نمط نهم اثر معروفش «الاشارات والتنبيهات» در مورد عرفان چنين مي گويد:
«العرفان مبتدي من تفريق،وترک،ورفض معين في جمع،هو جمع صفات الحق للذات المريده بالصدق، منته الي الواحد،ثم وقوف». به اين معني که عرفان با جدا سازي ذات از شواغل آغاز شده و با دست افشاندن به ماسوي، ادامه يافته با دست شستن از خويش و سرانجام با فدا و فنا کردن خويش و رسيدن به مقام جمع که جمع صفات حق است براي ذاتي که با صدق ارادت همراه پيش رفته آنگاه با تخلّق به اخلاق ربوبي، رسيدن به حقيقت واحد و سپس با «وقوف» به کمال مي رسد. خواجه نصير طوسي مي گويد:«در اين مرحله همه اوست و غير او نيست.... نه واصفي نه موصوفي، نه سالکي نه مسلوکي، نه عارفي نه معروفي و اين است مقام وقوف بر آستان حق. »
اينک پس از توجه به نمونه هايي از صدها قول در تعريف تصوف، به نمونه اي از تعاريف مربوط به پس از قرن ششم، که دوران اوج انتظام تعاليم عرفاني است، توجه کنيم: عرفان عبارت است از علم به حضرت حق سبحان از حيث اسماء و صفات و مظاهرش و علم به احوال مبدأ و معاد و به حقايق عالم و چگونگي بازگشت آن حقايق به حقيقت واحدي که همان ذات احدي حق تعالي است و معرفت طريق سلوک و مجاهده براي رها ساختن نفس از نتگناهاي جزئيت و پيوستن به مبدأ خويش و اتصاف وي به نعمت اطلاق و کليت.
«در ميان اشخاص عامي و درس خوانده هر دو، کمتر کسي است که فرق حقيقي ما بين سه لقب، يا سه اصطلاح عابد و زاهد و عارف را، به خوبي و درستي دانسته باشند و آنها را با يکديگر اشتباه نکند.»
اين نمونه ها با هم فرق و فاصله اي دارندکه چنانکه گذشت ناشي از اختلاف حال ومقام گويندگان يا جويندگان اين معارف بوده، ونيز مربوط به ادوار مختلف عرفان وسير تکاملي آن است ما نخست به تعريف وتحديد عرفان پرداخته، آن گاه بر اساس اصول ومشخصات شناخته شده ي عرفان،سير تکاملي آن را در فصل ديگر دنبال خواهيم کرد در تعريف وتشخيص عرفان، بايد به دو جنبه توجه داشته باشيم :
يکي مذهب واعمال مذهبي وديگر فلسفه ومکاتب فکري. به اين معني که عرفا رابه لحاظي از عابدان وزاهدان ديني تشخيص دهيم واز جهت ديگر آنان را از گروه هاي مختلف فکري جدا سازيم.اينک اين دو موضوع را به اختصار مورد بحث وبررسي قرار مي دهيم:
در لزوم توجه به عرفان و زهد و عبادت، يا عارف و زاهد و عابد، مرحوم جلال الدين همايي مي گويد: به همين دليل که عرفا در ظاهر امر با عابدان و زاهدان شباهتي دارند، از ديرباز تشخيص و تمييز آنها ازهمديگر لازم به نظر مي رسيده است. ابو نصر سرِِِِِّاج طوسي (فوت378 هـ) از يحيي بن معاذ نقل مي کند که: «الزهد سيار و العارف طيار»
سهروردي(متوفي 632هـ) در عوارف المعارف، تصوف را با زهد و فقر، فرق نهاده، نسبت عموم و خصوص مطلق را ميان آن دو، بيان کرده مي گويد:
تصوف نه فرق است و نه زهد، بلکه اسمي است جامع معاني فقر و معاني زهد، بسا صفات و خصايصي ديگر که مرد بدون آنها صوفي نباشد، اگر چه زاهد يا فقير بود. »
بدين معني که در حرکت به سوي مطلوب عارف از زاهد تندرو تر است. در قرن دوم همه ي کساني را که از بيم آلايش به گناه از درگيري هاي اجتماعي کنار کشيده و در گوشه ي عزلت به زهد و پارسايي مي پرداختند، از قبيل حسن بصري، واصل ابن عطا و رابعه ي عدويه به نام زاهد مي خواندند، نه عارف يا صوفي و «کلمه ي صوفيه پيش از جاحظ (متوفي 255هـ) در نوشته ي ديگران به کار نرفته است.» نخستين کسي که او را صوفي خوانده اند، ابو هاشم کوفي(متوفي حدود162هـ) است. » ابن خلدون مي گويد همه ي کساني را که از قرن دوم به بعد،بر خلاف مردم که به دنيا روي آورده بودند،به« عبادت » پرداختند،صوفيه يا متصوفه ناميدندطيباوي ميان زهد و تصوف تفاوتهايي به شرح زير قايل است:الف _فرق در هدف و غايت: زاهد دنيا را به خاطر آخرت ترک مي کند، اما صوفي براي رسيدن به خدا در همين دنيا تلاش مي کند. ناگفته نماند که در ادبيات عرفاني منظور از بهشت نقد در مقابل وعده ي فرداي زاهد نيز همين است. شبستري مي گويد :
ز تن بگذر برو در عالم جان که حالي رسد آن جا جان جا تنت آن جا به کلي فقد گردد بهشت نسيه، حالي نقد گردد بهشتي نه که مي جويند هر کس بهشتي کاندر او، حق باشد و بس
بهشت عاميان پر نان و آب است به صورت آدمي لکن دواب است و حافظ مي گويد:
من که امروزم بهشت نقد حاصل مي شود وعده ي فرداي زاهد را چرا باور کنم
ب_فرق در انديشه : زاهد از خشم و غضب خداوند مي ترسد در حاليکه صوفي به رحمت و لطف و کرم او مطمئن است.نويسندگان کتاب تاريخ فلسفه در جهان اسلامي، بر اين دو مورد اين را هم افزوده اند که:«تصوف از عناصر متعددي که از خارج به آن داخل شده است، متأثر گرديده، ولي زهد اسلامي- اگر چه ممکن است از مسيحيت يا کيش هاي هندي، تأثيري پذيرفته باشد- در روح و هدف، همواره اسلامي بوده است. »همچنين شيخ عزالدين محمود کاشاني(متوفي 735 هـ) در مصباح الهدايه و ابوطالب مکي(متوفي386هـ) در «قوت القلوب» و حافظ ابو نعيم اصفهاني(متوفي 430هـ) درحلية الاوليا و امام ابوالقاسم قشيري (متوفي 465هـ)در رساله ي قشيريه و غزالي در احياءعلوم الدين، کم و بيش در اين باره سخن گفته اند.ابن سينا در نمط نهم اشارات، در فرق عابد و زاهد و عارف، چنين مي گويد:«کسي که از سرمايه ي دنيا و خوشي هاي آن روي گرداند، به عنوان«زاهد» شناخته مي شود و آنکه بر انجام تکاليف الهي، از قبيل روزه و نماز پردازد«عابد» است و آنکه باطن خود را به قصد تابش پايدار نور حق، از توجه به«غير» باز دارد، به نام«عارف» خوانده مي شود و گاهي بعضي از اين عناوين با بعضي ديگر ترکيب مي پذيرد.»
اين نخستين گام ابن سينا است در تعريف«عارف» و به لحاظ آنکه ممکن است عارف را – که با زهد و عبادت قرين است – با زاهد و عابد اشتباه کنند، در قدم اول به رفع اين شبهه پرداخت. لذا تنها به تعريف عارف قناعت نکرده بلکه پيش از هر چيز به زاهد و عابد پرداخت، تا زمينه ي تشخيص را بيشتر مهيا سازد. اگر چه ابن سينا به تعريف اين سه گروه مي پردازد، اما در حقيقت «زهد»و «عبادت»و عرفان»را نيز، تعريف مي کندوبه اين نکته توجه مي دهد که ميان اين مفاهيم، اگر چه تساوي نيست، تباين هم نيست. درنتيجه بعضي از اين عناوين، با بعضي ديگر ترکيت مي شود. صدق هر سه دريک مورد، تنها يک صورت دارد که شخصي هم عابد باشد وهم زاهدو هم عارف.از ترکيب هر يک از اين عناوين با عنوان ديگر سه صورت پيش مي آيد:
عابد زاهد
عابدعارف
...
مبلغ قابل پرداخت 48,483 تومان
وای فای خودتو ضد هک کن! در این مطلب قرار است به شما روش های ویژه و کارآمدی رو آموزش بدیم تا به وسیله ی آن امنیت حداکثری WI FI خود را تامین کنید. این روش ها کاملا عملی و تست شده هستن و برای راحتی شما به صورت ویدیو با زبان فارسی می باشند. در ادامه این مطلب با ما همراه ... ...
به نام خدا 1404 / 2025با سلام و درود خدمت نوازندگان عزیز فول ست جدید کردی ۲.۴ ـ ۶.۸ برای سیستم عامل اندروید و ویندوز منتشر شد ,ریتم و ساز ها تماما کوانتایز شده وباکیفیت 2025درام کیت ها دست و ساز و تبدیلی از ارنجر های روز شرکت کرگ pa4x و pa5xریتم ها فول پد با امکان اضاف و ... ...
کتاب «نیکسرشت: راهنمای تبدیلشدن به والدی که میخواهید باشید» نوشتهی بکی کندی، یک راهنمای عملی و الهامبخش برای والدین است که بهدنبال بهبود رابطهی خود با فرزندانشان و پرورش کودکان سالم و خوشحال هستند. این کتاب با رویکردی مثبت و همدلانه، به والدین کمک میکند تا بر ... ...
دانلود فایلهای بسته آمادهچاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه ... ...
دانلود فایلهای بسته آمادهچاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه ... ...
عنوان پاورپوینت درسی:دانلود پاورپوینت انقلاب اسلامی درس 10 تاریخ دوازدهم انسانیفرمت: پاورپوینت pptتعداد اسلاید: 45منطبق با مطالب و رئوس کتاب درسی قسمتی از متن: زمینه های سلطۀ آمریکا بر ایران در سال های پس از کودتای 28مرداد 1332تا اوایل دهه1340 دولت آمریکا با وادار کردن ... ...
کتاب حل المسائل و پاسخنامه شیمی عمومی سیلبربرگ شامل 350 صفحه ... ...
عنوان پاورپوینت: دانلود پاورپوینت معاینه شکمفرمت: پاورپوینت قابل ویرایش تعداد اسلاید: 77 پاورپوینت کامل و آماده ارائه فهرست مطالب: معاینه شکماحشاء شكمکلیه هاكبد (Liver)كیسه صفرا(Gall bladder)لوزالمعده (Pancreas)طحال (Spleen)معده STOMACHروده تقسیم بندی ... ...
عنوان: دانلود پاورپوینت نشانه های ملی ما درس بیستم مطالعات اجتماعی پایه چهارم دبستان فرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 14 قسمتی از متن: کشور ایران در نیم کره جنوبی کره زمین و در قاره آسیا قرار دارد. جمعیت آن تقریباً 85 میلیون نفر ... ...
کتاب صوتی فوق العاده #موهبت_شگفت_انگیز_خشم نویسنده: دکتر #مارشال_روزنبرگ ترجمه : ندا رحیمیانسیامک رضیانی #معرفی_و_ارائه_کتاب درباره کتاب موهبت شگفتانگیز خشم وقتی در ارتباط بدون خشونت صحبت از این میشود که همه را دوست بداریم و به همه محبت کنیم، منظور از «همه»، ... ...
نوع فایل: pdf & power point فرمت فایل: pptx قابل ویرایش تعداد اسلایدها: 27 اسلاید ویدئو اسلایدهایی از پاورپوینت آمادگی دفاعی پایه دهم (کلیه رشته ها) تصویری از پاورپوینت: این پاورپوینت آموزشی، جذاب، قابل ویرایش، کاملا منطبق با کتب درسی و با تعداد اسلاید ذکر شده ... ...
این فایل پاسخ تمامی سوالات مبحث قلمرو دین (آشنایی با اندیشه اسلامی 2 بخش دوم) می باشد. تعداد جلسات : 6 فایل منطبق با اخرین تغییرات سوالات می باشد و با استفاده از آن نمره 20 را در همه جلسات این آزمون کسب خواهید کرد . ... ...
"آدمی یک تاریخ نوید بخش.pdf" نه تنها به تجزیه و تحلیل تاریخ انسانی میپردازد، بلکه امید و افقهای جدیدی را برای آینده ترسیم میکند. این اثر ارزشمند به خوانندگان یادآوری میکند که تاریخ نه تنها قصه گذشته است، بلکه درسهایی برای ساختن آیندهای روشنتر نیز ... ...
معرفی کتاب دانای اسرار اثر فاطمه موسوی کتاب حاضر مشتمل بر زندگی نامه علمی و عملی حضرت آقا سید موسی زرآبادی (1255 1313 ش) است. در این مسیر اسلاف و اجداد، فرزندان، مراتب علمی و اخلاقی، آثار، تربیت یافتگان و استادان علامه زرآبادی معرفی شده اند. همچنین به برخی از کرامات و ... ...
دانشجویان و کاربران گرامی : فایلی که اکنون معرف حضور شماست فایل پاورپوینت و نمونه سوال فصل سوم روان شناسی در قرآن می باشد. این فایل شامل 40 اسلاید بسیار سودمند و با ارزش با کیفیت بسیار عالی و در قالب فرمت ppt تهیه شده است که هم اکنون آماده دانلود می باشد .امیدواریم که ... ...
عنوان پاورپوینت درسی: دانلود پاورپوینت خرمشهر در دامان میهن درس 24 مطالعات اجتماعی پایه ششم فرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 15 قسمتی از متن: در جبهه ها، رزمندگان اسلام به دعا و راز و نیاز با خدا مشغول بودند و سخت می جنگیدند. آنها آماده ی ... ...
فقه، دانش به دست آوردن احکام شرعی اسلامی فرعی، با روشهای معینی از منابع فقه است.تعریف معروف: فقه در اصطلاح عبارت است از: علمی که بهوسیلهٔ آن احکام شرعی را از ادلهٔ تفصیلی به دست میآوریم. «دلایل تفصیلی» از نظر بیشتر علمای شیعه عبارتند از: قرآن، سنّت، اجماع و عقل. احکام ... ...
آزمون های تمرینی سطر به سطر میکروطبقه بندی شده (QB) اطفال 3 اسنشیال نلسون (1160 سوال شناسنامه دار با پاسخ تشریحی) ... ...
فیزیک (به زبان یونانی به معنای طبیعت و φυσικῆ، «دانش طبیعت») (به فرانسوی: Physique) علوم طبیعی مطالعهٔ ماده، حرکت و رفتار آن در فضا-زمان و جستارهای مرتبط انرژی و نیرو است. در زبان پارسی میانه (پهلوی) نام فیزیک «چهر شناسی» بوده است.در کل، فیزیک علم قوانین حاکم بر طبیعت است و ... ...
تداخل یکی از پدیدههای جالب است که بر موجی بودن نور دلالت دارد و غالبا طی آن پرتوهای نور به دو قسمت تقسیم شده و دوباره به هم میرسند و به خاطر اختلاف طول دو مسیر، تداخل بین آنها اتفاق میافتد. به طور کلی در هر وضعیتی که نور بدون تفاوت راه زیاد و با اختلافی از مرتبه چند ... ...
آزمون های تمرینی سطر به سطر میکروطبقه بندی شده (QB) قلب و عروق (1373 سوال شناسنامه دار با پاسخ تشریحی) ... ...
آزمون های تمرینی سطر به سطر میکروطبقه بندی شده (QB) رادیولوژی (578 سوال شناسنامه دار با پاسخ تشریحی) ... ...
آزمون های تمرینی سطر به سطر میکروطبقه بندی شده (QB) اطفال جلد ۱ (776 سوال شناسنامه دار با پاسخ تشریحی) ... ...
آزمون های تمرینی سطر به سطر میکروطبقه بندی شده (QB) ارتوپدی (660 سوال شناسنامه دار با پاسخ تشریحی) ... ...