پیوند ها
نام فایل : بررسی دیدگاه معلمان کلاس اول ابتدایی در مورد کتب بخوانیم وبنویسیم 25 ص
فرمت : .DOC
تعداد صفحه/اسلاید : 28
حجم : 229 کیلوبایت
بررسی دیدگاه معلمان کلاس اول ابتدایی در مورد کتب بخوانیم وبنویسیم :
پيشگفتار :
تعليم و تر بيت،بدون استفاده از زبان غير ممكن است. زبان تنها وسيله مؤثر در فرآيند آموزش و پرورش
است. بدون زبان ،ارتباطي بين افراد جامعه بر قرار نمي شود و بدون ارتباط ،آموزش و پرورش،صورت نمي پذيرد و بدون آموزش وپرورش ،انتقال ميراث فرهنگي و تمدن بشر به نسل هاي بعد امكان پذير نمي گردد .در برنامه هاي رسمي آموزشي نيز زبان آموزي جايگاه مهمي دارد و در نظام آموزشي ايران ،به صورت مشخص از طريق درس فارسي به امر زبان آموزي دانش آموزان پرداخته مي شود.دانش آموزان از طريق زبان آموزي،علاوه بر تركيب و جابجايي كلمات ،بر انبوه بي كراني از مفاهيم و تصورات،انديشه ها،احساس ها و تصاوير هنري ،منطق و فلسفه زبان احاطه مي يابند.در پايه اول ابتدايي ،درس فارسي بخوانيم و بنويسيم از نظر آموزش مهارتهاي زباني و ايجاد انگيزه و علاقه به فراگيري ساير دروس ،براي نظام آموزشي جنبه محوري دارد (رضائي،1380،ص 32).طي سالهاي اخير،بر حسب ضرورت، تحولي اساسي در برنامه درس فارسي پايه اول به وجود آمده است ،كه نتيجه آن تأليف كتب بخوانيم و بنويسيم مي باشد و از سال تحصيلي 83-82 در پايه اول كليه مدارس كشور تدريس گرديد .با توجه به اهميت موضوع و ويژگيهايي كه اين كتب بايد دارا باشند،در اين تحقيق سعي شد ديدگاه معلمان پايه اول شهرستان شهرضا نسبت به كتابهاي بخوانيم و بنويسيم مورد بررسي قرار گيرد.
هشت ويژگي كتب بخوانيم و بنويسيم در اين تحقيق بعنوان متغير در نظر گرفته شدو ديدگاه معلمان نسبت به اين ويژگيها مورد بررسي قرار گرفت. مؤلفه هاي مربوطه عبارتند از :توجه به مهارت هاي چهارگانه زبان آموزي،ميزان استفاده از رويكردها، ميزان استفاده از روشهاي تدريس،تناسب روش هاي تدريس با توانايي معلمان و… توجه ساختار و محتوا به پرورش توانايي هاي ذهني و،ارتباط منطقي ساختار و محتوا توجه به نكات زباني و مفاهيم ،تناسب ارزشيابي پيشرفت تحصيلي با شرايط.جهت جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شد ،كه سؤالات آن از نوع بسته پاسخ مي باشد.جامعه آماري پژوهش ،معلمان پايه اول ابتدايي شهرستان شهرضا در سال تحصيلي 83-82 مي باشدكه تعداد آنها 114 نفر است. جهت جمع آوري داده هاي مربوط به پر سشنامه از كليه معلمان استفاده گرديد و پرسشنامه بين تمامي آنها توزيع گرديد . به عبارت ديگر جامعه آماري و نمونه آماري يكسان مي باشد. در اين تحقيق ،از روش توصيفي از نوع تحقيق موردي و زمينه اي استفاده شد .اطلاعات و داده هاي حاصل از اجراي پرسشنامه با استفاده از روشهاي آماري توصيفي (فراواني ،درصد فراواني،جداول ،نمودار ،ميانگين ، انحراف معيار و ضريب همبستگي ماتريسي)مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.نتايج تحقيق تحقيق نشان داد ميانگين نمرات تمامي سؤالات مربوط به ويژگي هاي مربوط به كتب جديد التأليف در مقايسه با نمره ملاك بزرگتر مي باشد. بيشترين ميانگين پاسخ ها از نظرمعلمي مربوط به ويژگي «ميزان استفاده از روش هاي آموزش تلفيقي،خلاق،همياري،فعال وارتباطي»و كمترين آن مربوط به ويژگي «انسجام،هماهنگي و ارتباط منطقي ساختار و محتوا و تناسب آن با سن دانش آموزان»مي باشد
نتايج نشان داد بين ديدگاه معلمين از نظر جنس تفاوت وجود دارد به عبارت ديگر معلمين زن ويژگيهاي كتب بخوانيم و بنويسيم را بهتـــــر ارزيابي كردهاند . از نظر تحصيـــــلات و سابقه خدمت تفاوتي بين ديدگاه معلمان مشاهده نگرديد.
مقدمه
زبان فارسي كليد فهم متون گوناگون ايراني و ابزار مهم برقراري ارتباط با ديگر ايرانيان است .هر ايراني با هر گويش محلي و منطقه اي خاص ،از طريق زبان فارسي براي حفظ هويت و مليت خود مي كوشد .قرنهاست براي همه ايرانيان ،از هر قوم و قبيله اي ،مسلم شده است كه براي موفقيت در امور زندگي بايد ،ضمن پاسداري واحترام به زبان مادري ،براي يادگيري و تسلط بر زبان فارسي كوشيد.نظام آموزشي كشور نيز مسؤوليت بسيار سنگيني براي تحقق اين خواسته بر حق دارد.برنامه درسي زبان آموزي در ميان برنامه درسي ديگر دوره ابتدايي از اهميت به سزايي برخوردار است ،زيرا نه تنها در تحكيم و تثبيت روابط اجتماعي مؤثر است ،بلكه يادگيري ساير مواد درسي را تسهيل ميكند و تعميق مي بخشد (قاسم پور،1381)بر اين اساس و با توجه به ضرورتهاي فرهنگي ،اجتماعي ،ديني و آموزشي ،برنامه درسي كتاب فارسي اول ابتدايي مصوب 1348 وزارت آموزش و پرورش در فرايندي علمي ومنطقي مورد بازنگري قرار گرفت كه حاصل آن ،تأليف كتابهاي بخوانيم و بنويسيم براي پايه اول ابتدايي مي باشد.اين كتابها از سال تحصيلي 82-81 به صورت رسمي در اكثر نقاط ايران(از جمله شهرستان شهرضا)تدريس گرديد.اين كتب بر اساس سعي و اهتمام خاصي با استفاده از نظرات روان شناسي به رشته تحرير در آمده ،اما قضاوت با معلمان مجري مي باشد .از آنجا كه نظرات معلمان مجري اين كتاب مي تواند راهگشاي برنامه نويسان درسي باشد ،اين تحقيق با بررسي تحقق هدفها ،رويكردها ،روشها ،محتوا و ساختار اين كتابها با استفاده از ديدگاههاي معلمان پايه اول سعي دارد به امر كمك نمايد.
بيان مسئله
برنامه هاي درسي، اسناد رسمي نظامهاي آموزشي هستند كه نقشه عمليات مورد نظر براي تحقق آرمانهاي آموزش و پرورش در آنها روشن گرديده است .با توجه به اين جايگاه مي توان با تحليل و ارزشيابي برنامه هاي درسي و خصوصاً استفاده از ديدگاههاي معلمان به تصويري نسبتاً روشن از ميزان كارآمدي آن نظام دست يافت .همين امر موجب شده است نظامهاي آموزشي عملاً ظرفيت قابل توجهي از امكانات خود را صرف تدوين و كارآمد كردن برنامه هاي درسي سازند تا بتوانند با اجراي آنها هدفهاي آموزشي را تحقق بخشند .
در پايه اول ابتدايي ،درس فارسي از نظر آموزش مهارتهاي زباني و ايجاد انگيزه و علاقه به فراگيري ساير دروس براي نظام آموزشي اهميت دارد .به همين دليل طراحي و اجراي يك برنامه مؤثر زبان آموزي در پايه اول ابتدايي مستلزم اعمال ظرافت و دقت خاصي است و مي توان با استفاده از فرايند ارزشيابي و استفاده از نظرات معلمان مجري تا حد زيادي از اين امر اطمينان حاصل كرد.بر اين اساس در اين تحقيق سعي گرديد كتب بخوانيم و بنويسيم را كه با استفاده از رويكردهاي تحليلي و كلي و با الهام از مباني روان شناختي زبان آموزي (مكتب گشتالت) در پايه اول تأليف گرديده از ديدگاه معلمان مورد بررسي قرار گيرد. با توجه به اهميت موضوع سؤال اساسي اين است كه آيا معلمان مجري توانسته اند به اهداف و اصول مؤلفين برسند ؟نظرات و ديدگاههاي آنان نسبت به اين كتب چيست؟
براساس نتايج تحقيق (رضائي،1379)با عنوان نگاهي به نتايج ارزشيابي برنامه درسي جديد فارسي اول ابتدايي 41/83 درصد دانش آموزان بيش از 60 درصد به اهداف حيطه دانشي و 28/90 درصد آنها بيش از 60 درصد به اهداف حيطه نگرشي رسيده اند .نتايج تحقيق (رهبري نژاد،1380)با عنوان نظري به نتايج ارزشيابي برنامه درسي جديد فارسي ،79 درصد از آموزگاران مجري طرح دستيابي دانش آموزان به مهارت دقت و تمركز در سخن گفتن را كه يكي از هدفهاي اصلي برنامه مي باشد را در حد مطلوب ذكر كرده اند،همچنين83 درصد از آموزگاران عنوان نموده اند زمان در اختيار و حجم كتابها مانع از انجام درست و كامل فعاليتهاي آموزشي مي گردد.بنابراين تحول اساسي كه از سال تحصيلي 80-79 در برنامه درسي كتاب فارسي پايه اول و با تأليف كتابهاي بخوانيم و بنويسيم به وجود آمده است ،محقق را بر آن داشت كه با استفاده از ديدگاههاي معلمان ،ويژگيهاي بارز اين كتاب را از جنبه هاي :تحقق هدفها و رويكردها ،محتواي كتابها ،روشهاي تدريس،روشهاي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي ،مناسب بودن روند آموزش خط و دشواري هاي اجرايي مورد بررسي قرار دهد و به اين سؤال پاسخ گويد كه برنامه ريزان آموزشي به چه ميزان به اهداف مورد نظر خود دست يافتهاند ؟لازم به توضيح است هر يك از اين جنبــــهها به عنوان يك متــــغير در اين تحقيق مورد بررسي قرار گرفت.
سؤالهاي پژوهش
سؤالهاي پژوهش بر اساس اهداف،اصول ،رويكردها ،روشها و به طور كلي مهارتهاي زباني مورد نظر برنامه ريزان كتابهاي بخوانيم و بنويسيم تنظيم شده است .
به نظر معلمان پايه اول،كتابهاي بخوانيم و بنويسيم به چه ميزان:
1-به مهارتهاي چهار گانه زبان آموزي توجه دارد؟
2-موجب استفاده از رويكردهاي عمومي تلفيقي ،اكتشافي و فعاليت محور مي شود؟
3-مي توان از روشهاي آموزش تلفيقي مفاهيم ،روشهاي خلاق،روشهاي همياري و كارگاهي ،روشهاي فعال و روشهاي ارتباطي و تعاملي استفاده كرد؟
4-روشهاي تدريس پيشنهادي با توانايي معلمان و دانش آموزان و با محتواي كتابها ،شرايط و امكانات و جدول ساعات هفتگي تناسب دارد؟
5-ساختارو محتواي كتابها به پرورش توانايي هاي ذهني ،رشد خلاقيت،مهارت تفكر ،مفاهيم بين رشته اي،نيازهاي روحي،رواني و عاطفي ،جنبه هاي ذهني و هنري و تغيير شيوه خط فعلي به سوي تحريري توجه دارد؟
6-از نظر ساختار و محتوا داراي انسجام ،هماهنگي ،ارتباط منطقي و متناسب با سن دانش آموزان است؟
...
مبلغ قابل پرداخت 55,287 تومان
فارسی ساز Dragons Dogma 2 آموزش نصب : https://parsiteamsite.ir/product13/dd2/index.html ... ...
دانلود بسته آماده چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما آیا همیشه دنبال منبعی مطمئن و با طراحی حرفهای برای محتوای فرهنگی بودهاید؟آیا دغدغه تأمین محتوا مطابق با مسائل روز را داشتهاید؟آیا دوست داشتید در فعالیتهای فرهنگی مشارکت کنید، اما نیاز به محتوای آماده داشتید؟ مسجدنما، ... ...
به اطلاع علاقهمندان به تاریخ هنر میرسانیم که فایل PDF با عنوان «هنر پارتی و ساسانی» از نویسنده ماریوبوسایلی و امیرتوشراتو منتشر شده است. این اثر به تحلیل عمیق و مستند هنر و فرهنگ در دوران پارتی و ساسانی میپردازد. مطالعه این اثر میتواند افقهای جدیدی را در درک ... ...
دانلود جزوه مبانی نظری معماری حجت دانشگاه تهران 71 ص دستنویس فرمت PDF ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری بیوشیمی بالینی با پاسخنامه از سال 1394 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته بیوشیمی بالینی سال 1394 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته بیوشیمی بالینی سال 1395 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته ... ...
بانک آزمون های آزمایشی کارشناسی ارشد مجموعه معماری دانلود مجموعه 50 دوره آزمون آزمایشی معماری مربوط به موسسات ایوانخانه معمار،مرکز معماری ایران ، مدرسان شریف و ماهان با پاسخنامه تشریحی ... ...
کتاب آن اصلِ کاری حقایقی ساده اما حیرتانگیز که پشت نتایج فوقالعاده پنهان هستند!. حاشیۀ متن صفحات این کتابِ بسیار ارزشمند، اندک است اما بسیار خوانا میباشد و در گوشی همراه ممکن است نیاز باشد که صفحه را چرخش دهید تا بر مطالب، تسلط بهتر داشته باشید. نویسنده: گری کلر و جی ... ...
کتابِ از فروغالسلطنه تا انیسالدوله نویسندگان: خسرو معتضد و دکتر ابوالقاسم تفضلی حجم فایل: ۸.۶مگابایت تعداد صفحات: ۶۷۴ ... ...
دانلود جزوه استراتژیهای درک مطلب زبان تخصصی معماری 4 ص تایپ شده ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری اپیدمیولوژی با پاسخنامه از سال 1394 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته اپیدمیولوژی سال 1394 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته اپیدمیولوژی سال 1395 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته اپیدمیولوژی ... ...
فایل کامل پاورپوینت همانندسازی DNA (87 اسلاید) — در یوکاریوت، پروکاریوت، روش حلقه چرخان، همانند سازی تلومر و تنظیم همانندسازی. این بسته شامل دو فایل پاورپوینت حرفهای (مجموعاً 87 اسلاید) درباره همانندسازی DNA در موجودات یوکاریوتی و پروکاریوتی است، به همراه روش حلقه چرخان ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری زیست پزشکی سامانه ای با پاسخنامه از سال 1396 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته زیست پزشکی سامانه ای سال 1396 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته زیست پزشکی سامانه ای سال 1397 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات ... ...
نویسنده: اعضای کارگروه تلفيق نتايج مطالعات نظری با پشتيبانی دبيرخانة شــورای عالی آموزش وپرورش معرفی مفاد اين مجموعه طی جلســات ٨٠١ تا ٨٠٨» شــورای عالی آموزش وپرورش»(در مشهد مقدس، از ٢٩بهمن تا اول اســفند ١٣٨٨ )مورد بررسی و تأييد ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری سالمند شناسی با پاسخنامه از سال 1394 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته سالمند شناسی سال 1394 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته سالمند شناسی سال 1395 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته سالمند ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری کاردرمانی با پاسخنامه از سال 1394 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته کاردرمانی سال 1394 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته کاردرمانی سال 1395 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته کاردرمانی سال 1396 ... ...
کتاب تاریخ بلعمی دو جلدی به تصحیح محمدتقی بهار "ملکالشعراء" مؤلف: ابوجعفرمحمد طبری حجم فایل: ۲۲مگابایت تعداد صفحات: ۷۳۶ + ۶۳۲ ... ...
کمیاب کتاب : مسائل نوجوانان و جوانان مولف : افسانه نراقی زاده تعداد صفحات : فصل اول (111 ص) فرمت فایل : pdf قابل سرچ ... ...
کتاب هـنر زندگی مراقبهٔ ویپاسانا مطابق با آموزشهای س.ن.گویانکا نویسنده: ویلیام هارت ترجمه توسط گروه مترجمین حجم فایل: ۱.۵مگابایت تعداد صفحات: ۱۳۸ ... ...
کتاب دانشمندان بزرگ جهان علم مترجم: محمود مصاحب حجم فایل: ۸.۲مگابایت تعداد صفحات: ۴۱۱ ... ...
کتاب رام کردن ذهن سرکش نویسنده: فیث جی.هارپر مترجم: پگاه ملکیان حجم فایل: ۱۵.۸مگابایت تعداد صفحات: ۲۲۰ ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری مدیریت و اقتصاد با پاسخنامه از سال 1394 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته مدیریت و اقتصاد سال 1394 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته مدیریت و اقتصاد سال 1395 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری طب سوزنی با پاسخنامه از سال 1399 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته طب سوزنی سال 1399 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته طب سوزنی سال 1400 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته طب سوزنی سال 1401 ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری علوم تغذیه با پاسخنامه از سال 1394 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته علوم تغذیه سال 1394 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته علوم تغذیه سال 1395 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته علوم تغذیه سال ... ...
کتاب سن عقل نویسنده: ژان پل سارتر مترجم: منوچهر کیا حجم فایل: ۵.۷مگابایت تعداد صفحات: ۴۱۱ ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری کتابداری پزشکی با پاسخنامه از سال 1394 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته کتابداری پزشکی سال 1394 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته کتابداری پزشکی سال 1395 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته ... ...
دانلود سوالات آزمون دکتری بیومدیکال مقایسه ای با پاسخنامه از سال 1398 تا 1403 دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته بیومدیکال مقایسه ای سال 1398 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری رشته بیومدیکال مقایسه ای سال 1399 (با پاسخنامه) دانلود دفترچه سوالات ... ...